مسافران در پی لغو پروازها، چگونه پول بلیت خود را پس بگیرند؟ سامانه خودنویس سوادگری در معاملات مسکن را کاهش می‌دهد؟ ترخیص ۲۲ هزار خودرو وارداتی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ خبر مهم برای خریداران و فروشندگان طلا | شرایط جدید فروش طلا اعلام شد واکنش منفی بورس به وعده صادق ۲ | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۱ مهر ۱۴۰۳) همتی: تمرکز سازمان امور مالیاتی بر دانه‌درشت‌ها باشد چگونه و از کجا لپ‌تاپ خوب و ارزان‌قیمت بخریم؟ بررسی قیمت موبایل‌های شیائومی از ۵ میلیون تا ۷۳ میلیون تومان (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نرخ امروز طلا و سکه در مشهد چقدر است؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) | دست کوتاه مردم از طلای گرمی ۴ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی رشد کرد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) شوک موقت بازار ارز بعد از عملیات وعده صادق ۲ | کارشناسان اقتصادی: افزایش قیمت ارز موقت و زودگذر است واکنش بازار خودرو‌های داخلی به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل چه بود؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) آیا قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ + ویدئو | حل مسئله ناترازی انرژی مستلزم گذشت زمان است بیش از ۴ میلیون کنتور هوشمند برق در کشور نصب شده است | ۲ درصد از مشترکان خیلی بدمصرف هستند قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال یک روز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل چه تغییری کرد؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) افزایش تورم چند باره در سال، افزایش دستمزد سالانه را در خود ذوب می‌کند اختلال یا نگرانی در تأمین و عرضه بنزین وجود ندارد شلوغ‌شدن پمپ‌بنزین‌ها عادی است | سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت: سوخت به اندازه کافی موجود است و نگرانی نداریم سقوط آزاد بیت‌کوین بعد از عملیات موشکی ایران | آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۱ مهر ۱۴۰۳) ۵۳ درصد ظرفیت سد‌ها خالی است ۴۸ نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران پذیرش شده است روش محاسبه سبد معیشت کارگران غلط است لغو تمام پرواز‌ها در سراسر کشور تمدید شد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) رمزگشایی از روند بازار مسکن از ابتدای ۱۴۰۳ تاکنون و پیش‌بینی تا پایان سال آیا دامنه نوسان بورس و فرابورس در معاملات امروز تغییر می‌کند؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) پیش بینی بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

گلایه مدیرعامل سایپا از قیمت‌گذاری دستوری خودرو

  • کد خبر: ۱۸۱۷۳۴
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
گلایه مدیرعامل سایپا از قیمت‌گذاری دستوری خودرو
مدیرعامل سایپا گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث ایجاد مشکل در بازار‌های هدف صادراتی شده است، در ۱۰ سال اخیر به همین دلیل سایپا و ایرانخودرو در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی تیموری اظهار کرد: ثبت سفارش خودرو‌های چانگان در بهمن ماه سال گذشته انجام و در اردیبهشت ماه توانستیم این خودرو‌ها را وارد کنیم. ۱۱۰۸ دستگاه در گمرک بود که با حمایت سازمان استاندارد این خودرو‌ها ترخیص شد. روز گذشته اولین خودروی چانگان وارداتی به مشتری که اهوازی بود توسط وزیر صمت تحویل داده شد. به مرور زمان پلاک سایر خودرو‌ها هم آماده و تحویل مردم می‌شود.

تیموری افزود: ۱۲۰۰ دستگاه دیگر با برند چانگان در حال حمل است، ۲ هزار دستگاه دیگر هم در مبدا در حال تولید و آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: برند دوم ما توسط پارس‌خودرو در حال واردات است که DL ۵ از برند کمپانی زوتی است که آن هم یک خودروی اقتصادی است. ۳۸۰ دستگاه از این خودرو در پارس‌خودرو موجود، حدود ۵۰۰ دستگاه در گمرک و ۲هزار دستگاه هم در فرآیند حمل و یا تولید است.

مدیرعامل سایپا درخصوص نحوه تامین ارز برای وادرات نیز گفت: قسمتی از ارز مورد نیازمان را از محل صادرات کالا‌هایی که مجوز آن‌ها را داریم و بخش دیگر را هم بانک مرکزی تامین می‌کند.

تیموری درباره قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیز گفت: هیچ کجای دنیا خودروی سواری قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شود، این روش، خودرو را به کالای سرمایه‌ای تبدیل و مردم را تشویق به حضور در صف خرید می‌کند. در نتیجه این وضعیت مصرف سوخت افزایش و آلایندگی بیشتر می‌شود، مصرف سوخت کشورمان طی ۵ سال اخیر از ۶۵ به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد مشکل در صادرات می‌شود، وقتی می‌خواستیم چانگان را خریداری کنیم ابتدا قیمت را در خود چین و سپس کشور‌های مقصد صادراتی اخذ کردیم و قیمت پایه را محاسبه و به قیمت درستی چانگان CS۳۵ را یعنی ۱۰ هزار یورو خریدیم. وقتی خارجی‌ها می‌خواهند از ما خودرو بخرند همین کار را می‌کنند قیمت پایه خودرو را بدون ارزش افزوده محاسبه می‌کنند، این قیمت در داخل به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ۴۵۰۰ تا ۴۸۰۰ دلار است، ولی در بازار‌های صادراتی بالای ۶۵۰۰ دلار عرضه می‌شود، این وضعیت برای بازار‌های صادراتی ما قابل قبول نیست و خریداران نمی‌پذیرند. قیمت یک کالا برای صادرات باید ارزان‌تر از داخل باشد، اما در خودرو این برعکس است و شرایط ما را برای رسیدن به بازار‌های هدفمان سخت کرده است.

مدیرعامل سایپا بیان کرد: اگر از قیمت‌گذاری دستوری خارج شویم به اقتصاد کشور، کاهش مصرف سوخت، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت خودرو‌ها کمک می‌کنیم. در ۱۰ سال اخیر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری سایپا و ایرانخودرو در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نکرده‌اند، با خروج از قیمت‌گذاری دستوری مطمئن هستم سودی که حاصل خواهد شد صرف زیرساخت‌ها می‌شود و مجدد می‌توانیم از تکنولوژی‌های نو استفاده کنیم و قدرت رقابت‌پذیری‌مان با کمپانی‌های خارجی افزایش می‌یابد.

منبع: اقتصاد آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->